lauantai 24. heinäkuuta 2021

ROAD TRIP POHJOISEEN PART 3: INARI

Itse lähdin Kuusamosta eteenpäin hiukan haikein mielin. Niin paljon kivaa tekemistä ois ollut vielä mielessä. No, totuushan on ettei noilla leveyksillä kovin äkkiää tuu tilannetta jolloin pitäis sanoa että ei oo mitään tekemistä. Ihanaa että voi aina palata uudelleen ja uudelleen.

Matkalla Inariin me pysähdyttiin kahville Savukosken kirkon parkkipaikalle. Oltiin tietenkin kätköpuuhissa siinäkin. Matkan varrelta löydettiin myös Sokanaapa niminen lintutorni jonne mentiin leveitä pitkoksia pitkin mahtavan aapasuon yli. Oikeastaan tuo reitti oli enemmänkin polku kun mitkään pitkokset. Sitä olisi päässyt jopa rullatuolilla. Samalla sai käydä vessassa niin ei tarvinnut mihinkään pusikkoon pysähtyä.

Kuvista näkyy miten aurinko paistoi koko ajan joten lämpimät oli tunnelmat. Ei haitannut ilmastoidussa autossa reissaaminen yhtään. Matkan aikana mä jälleen googlettelin majapaikkoja ja varasinkin sitten Ukonjärven lomakylästä meille mökin. Mökin sanottiin olevan järven rannassa ja jotenkin osasin epäillä että näinköhän on. Aika usein nuo mainoslauseet ei oikein täysillä vastaa totuutta mutta tällä kertaa yllätyttiin todella iloisesti sillä mökki todellakin oli upeassa paikassa aivan järven rannalla. Uimaan ei mökin kohdalta päässyt koska pohja oli kovin kivinen mutta se ei meitä haitannut. Aivan vieressä olisi ollut uimaranta mutta ei sitten uskallettu uimaan kuitenkaan. Mökki maksoi 70eur yöltä ja siinä oli oma sauna. Mökissä oli muutenkin kaikki mitä tarvittiin. Oli pari levyä jossa tehdä ruokaa, juokseva vesi, ruoanlaittoa varten kattilat sun muut. Oli astiat ja ruokailuvälineet sekä tärkeimpänä jääkaappi. Sänkyinä oli 2 yhden hengen sänkyä. Mulla on aina tapana vähän sisustaa ja nytkin laitoin sängyt yhteen että saatiin nukkua vierekkäin. Ilta oli kyllä aivan ihana kun saatiin ihailla auringonlaskua, joka tosin ei sinne horisontin taa laske yöttömänä yönä ollenkaan. Samoin aamulla nautiskelin auringonnoususta ja päivän iististä startista.

Kaunis aamu

Illalla ruokailtiin ulkona terassilla retkellisesti

Illanrusko

Mökkimme

Saunottiin yömyöhään ja nautittiin siitä ettei tarvi tehdä mitään eikä mennä mihinkään. Oltiin jo päätetty hyvissä ajoin että kysytään voisiko mökkiin jäädä vielä toiseksikin yöksi. Onneksi se onnistui.

Lähdimme seuraavana päivänä ajelemaan kohti Inarin keskustaa ja vierailukohteena oli aivan ensimmäisenä saamelaismuseo Siida. Vaikka se olikin nyt remontissa ja saatoimme kiertää vain ulkonäyttelyalueen pidin silti kierroksesta kovasti. Oli jännä nähdä miten saamelaiset ovat eläneet ja se miten paljon yhteneväisyyttä vaikkapa asunnoissa oli vanhoihin pohjalaistaloihin. Huonekalutkin olivat kovin paljon samanlaiset.

Kodan katto näytti taiteelta

Ahkioita joilla on saatu kuljetettua tavaraa

Aika jeppis katto

Tämmönen on Siida

Inarin keskustassa käytiin myös kaupassa vähän juomatankkauksella. En edes tiedä miten monta litraa juomaa reissun aikana kului. Vettä, kivennäisvettä ja vichyä oli pakko olla koko ajan saatavilla. Vielä ennen lähtöä takaisin mökkiä kohti me käytiin ihailemassa Jäniskosken kuohuja. Oli kyllä kiva taukopaikka tehty riippusillan kupeeseen, uudehko laavu yms.

Laavun ympäristö oli kyllä mun mieluinen

Laavulle johti riippusilta

Matkalla keskustasta mökille oli Karhunpesäkivi nähtävyys ja kahvila/matkamuistomyymälä. Ei nyt lähdetty kiipeilemään tuonne karhunpesäkivelle sitä porrasmäärää mutta päätettiin käydä kumminkin syömässä poronkäristykset päivälliseksi. Pitihän sitä nyt ainakin kertaalleen käristystä saada. Hyvät oli annokset ja mukaan tarttui vielä hiukan kotiinviemisiä kaupan puoleltakin.

Tämän päivän piti alunperin olla se päivä kun otetaan vähän iisimmin siinä mielessä että oltais vaan mökillä paikoillaan ja lueskeltais vaikka kirjaa ym. Lopulta oltiin seitsemän aikaan illalla mökillä takaisin ja sitten kyllä loppuilta nautittiin taas järvimaisemasta vaikka hiukan tuulisemmaksi oli keli muuttunutkin. Eipä tullut kirjaan tartuttua koska maisemat oli sellaiset että sitä vaan hiljentyi tuijottelemaan ulapalle. Toki jälleen saunottiin kun siihen oli mahdollisuus.

Leirintäalueesta vois sanoa sen verran että vastaanotto ei ollut mikään kaikkein ystävällisin. Meidät otti vastaan isäntä joka ei osannut kunnolla suomea ja opastus mökille hiukan ontui eikä meinattukaan löytää aluksi koko mökkiä. Isäntä tuli sitten jonkun muun porukan kanssa kohti rantaa niin opasti meidät samalla oikeaan paikkaan. Mökeissä ei ollut myöskään mitään numerointia päältä päin nähtävissä mikä vaikeutti omalta osaltaan etsimistä. Mökki ei myöskään ollut aivan putipuhdas vaan lattialla oli vähän pölyä ja mökki näytti muutenkin siltä kun se olisi ollut vielä talviteloilla ja otettu siitä suoraan käyttöön. Meille tämä vältti sijaintinsa ja oman saunan vuoksi kuitenkin ihan hyvin.

Inarissa meitä yllätti se ettei siellä ollut kovin helposti ainakaan löydettävissä sellaista päiväreittiä jota kiertää. Tuntui että kaikki reitit oli hiukan pidempiä eivätkä soveltuneet meidän aikatauluihin mutta eipä sekään nyt haitannut. Nähtävää ja upeita maisemia oli tarjolla ihan vaan ajomatkojenkin aikana.

Seuraavaksi olikin sitten taas aika ottaa suunta kohti uutta paikkaa joka ei oikeastaan mökiltä lähtiessä ollut vielä selvillä. Arvoimme lähteäkö kohti Kaamasta vai kääntyä jo hiukan alaspäin ja Leviä kohti.