maanantai 11. joulukuuta 2017

HELSINGIN HULINAA JA SUVI TERÄSNISKA

Me oltiin vähän kun sattuman kauppaa Helsingissä juuri siinä juhla-aikana kun Suomi täytti oikeasti pyöreät 100 vuotta. Se ei kuitenkaan ollut syy minkä takia me lähdettiin Helsinkiin vaan oltiin menossa kattomaan Suvi Teräsniskan uran 10v konserttia. Ihan kuten Juha Tapiotakin vähän aikaa sitten niin me hypättiin täydellisesti aikataulussa olevaan junaan ja reissu alkoi mukavasti. Mä olin aika väsy joten tunnin matka Tampereelle ja junan vaihtoon sujui lähes kokonaan nukkuen.

Helsingissä sinivalkoinen teema oli nähtävissä jo rautatieasemalla heti. Kivimiesten lyhdyt olivat saaneet ihan uuden sävyn.

Muutenkin kaupunki oli tottakai pukeutunut jouluun ja kun kelikin oli oikein mainio niin kyllähän siellä passasi käveleskellä ja ihmetellä. Onneksi meillä ei tällä kertaa ollutkaan mitään kiirettä.

Aleksanterinkadun joulua..

Forum oli koristautunut myös

Tämä kaveri löytyi Forumin takapihalta

Yövyttiin tällä kertaa omena hotellissa Yrjönkadulla. Sijainti ihan mainio mutta huoneeksi me saatiin invahuone joten esim. kaapit ja naulakot puuttuivat kokonaan. Lisäksi huomattiin ettei jääkaappi toiminut lainkaan. Onneksi ei käyty kaupassa ennen huoneessa käymistä.

Siinä vessaa kerrakseen

Siinä sitä on juhlan tuntua kun juopi kuoharia pahvimukista

Kaupunki illalla kun konserttiin lähettiin

Oli ihanaa kun sai vaan olla köllötellä huoneessa ilman kiirettä minnekään. Konserttiin meillä tuli sitten kuitenkin hiukan kiire, sillä ei huomattu ostaa heti junalippua vaan mentiin ensin laiturille ihmettelemään mihin junaan ehditään. Onneksi matka Pasilaan ei kestä kun 5 minuuttia. Meillä oli istumapaikka konsertissa joten siinä mielessä ei kiirettä ollut.

Täs me odotellaan konsertin alkua

Konsertti itsessään oli aivan sanoinkuvaamaton. Mä olin niin herkistyneessä tilassa koko reilun 2 tunnin ajan että itkin lähes koko ajan. Suvi on mieletön artisti, oikein Tulkitsija isolla kirjaimella. Lisäksi niin maanläheinen ja tavallinen, että on kait sitten vaan niin helppo samaistua niihin juttuihin.

Konsertti oli myös mainiosti rakennettu
Keikka kesti reilut 2 tuntia ja sen jälkeen olikin jo kova nälkä joten minnepä muualle kun ravintola Zetoriin me suunnattiin. Se taitaa olla todellakin niitä ainuita paikkoja mistä saa ruokaa klo 23 aikaan illalla.

Kolme ruokalajia upposi tälläkin kertaa. Nyt otin alkuun ensin ahvenkukkoa. Oli nam, kyllä oli. Rukiisen taikinakuoren alla herkullista savustettua ahventa.

Pääruokana otin sitten poroa. Saman annoksen minkä Aki söi viimeksi. Täytyy sanoa että sutjakkaasti meni kyllä ääntä kohti. Slurp!!

Poroa, juurespyrettä ja kasviksia

Jälkiruokalautasella oli tällä kertaa kropsua eli pannaria ja kardemummajäätelöä. Oli kyllä yllättävän hyvää vaikken oikein kardemumman ystävä olekaan.

Vatsat oli kyllä ihan pinkeänä tuon satsin jälkeen ja olikin mukava lähteä nukkumaan. Ainiin, ravintola tarjosi puolen yön jälkeen kaikille jallushotit Suomen synttärien kunniaksi.

Aamulla me sitten juotiin vaan kahvit kun ei kerran oltu voitu ostaa mitään ruokatarpeitä jääkaapin pysyessä huoneenlämpöisenä. Sitten vietiin kamat rautatieasemalle säilöön ja lähdettiin kävelemään espan puiston läpi kauppatorille missä todella näyttävä näky presidentin linnan läheisyydessä oli 100 siniristilippua liehumassa.

Sieltä tehtiin lenkki kohti senaatintoria ja Aleksia pitkin kamppiin jossa käytiin syömässä patongit ja juomassa kupit kahvia. Sitten olikin jo ihan odotetun kotimatkan aika. Turisteja oli ihan tungokseen asti joten tämmönen maalainen väsyi siihen hulinaan :D

Stockan jouluikkuna piti käydä ohimennen katsastamassa kuitenkin.

Sellainen jouluinen retki maamme pääkaupunkiin tällä kertaa. Ihanat muistot jäi kyllä tästä reissusta monella lailla sydämeen.