maanantai 25. joulukuuta 2017

JOULUAATTO 2017

Tänäkin vuonna me vietettiin aikuisten jouluaattoa. Siksipä kyseiseen päivään oli ja on vaikea saada mitään normaalista päivästä poikkeavaa fiilistä, mutta ei kait se mitään haittaa. Tänä vuonna saatiin kuitenkin nauttia aamupalalla lumisen maiseman tuomasta valoisuudesta. Valkea joulu, se tuli sittenkin.

Päätettiin otta itteämme niskasta kiinni ja lähteä kävelylle ennen päivän ekaa ateriaa. Ihan mukava lenkki tehtiinkin oikein ihanteellisessa talvisäässä. Kyllä tuli punaisten poskien lisäksi myös hyvä mieli. Siitä, että sai itsestään irti lähteä ja siitä, että liikkumisesta nyt vaan tulee hyvä fiilis.

Suihkun jälkeen olikin mukava ruveta valmistumaan päivän ekaan ateriaan joka oli kalasellainen. Päätettiin nähkääs jakaa ruoat kahteen eri erään ettei tarvitsisi ihan niin hirveässä ähkyssä olla ruokailun jälkeen. Oli hyvä juttu se. Kalalautanen näytti tänä vuonna tältä:

Lohta graavattuna ja savustettuna, savusiikaa, sillejä, lohimoussea ruissipsillä, savumuikkua....

Aki läksi sitten joulupukin apurin tehtäviä hoitamaan ja mä jäin nauttimaan jouluaaton rauhasta yksinäni. Sitä ennen kuitenkin joulupukki suukon sai :)



 Katoin elokuvan, lähettelin videoterkkuja kavereille, istuin ja katselin ulos ikkunasta hiljaiselle tielle. Sitten aloin kattaa pöytää ja valmistella illan ateriaa. Myöhäisemmällä aterialla sitten nautittiin laatikoista, kinkusta, salaateista... Tein itse lanttu-, porkkana- ja punajuurilaatikot sekä jouluruukun. Täytyy antaa tunnustus itelleen että kaikki oli kyllä todella maukasta.


Tommonen kasvispainotteinen lautanen, mutta ei siltä ähkyltä ololta päässyt välttiin kumminkaan.

Illan mittaan sitten avattiin lahjat ja kateltiin mitä tv tarjoaa. Oltiin vaan ja mentiin jopa meidän mittapuulla kohtuu ajoissa nukkumaankin.

Siinä jotain mun lahjuksista, olin vissiin ollut kiltti
 Tuossa kuvassa oleva sininen kansio on mun lahjoista se, joka toi lähes kyyneleen silmään. Se sisältää rakkaani kirjallista tuotantoa, runoja vuosien varrelta. Todellinen aarre ja oon erittäin otettu että mä sain kunnian saada sen.

Teksti on ainakin kohdillaan

Aaton mittaan mä sain onneksi kuvia lasten joulusta mun siskon ja veljen perheiltä. Niistä tuli vähän itellekin sellaista joulumieltä.

rakkaudella,
Sartsa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti