torstai 6. joulukuuta 2018

ITSENÄISYYPÄIVÄN AJATUKSIA

Ollaan tultu itsenäisyyspäivään. Vanhemmiten tämäkin päivä laittaa mietityttämään huomattavasti enemmän kun nuorempana. Mikähän siinäkin on? Aina mä oon kunnioittanut sodassa olleita, heitä jotka meille on tämän itsenäisyyden taistelleet. Oon tiedostanut miten kamalia juttuja he ovat kokeneet ja monesti miettinyt mitä kaikkea sinne pääkoppaan on mahtanutkaan tallentua noiden kokemusten kautta. Kaikki nämä ajatukset on olleet mulla jo ihan yläasteikäisenä mutta mikä sen sitte tekee, niin monessa muussakin asiassa, että näin Keski-iän saavuttaneena sitä miettii asioita jotenkin vieläkin syvällisemmin. Enhän mä nyt tämän ikäisenä pysty yhtään sen kummemmin ymmärtämään veteraanien kokemuksia. Ei kukaan pysty joka ei siellä rintamalla ole ollut.

Samoin kun tämä suomen kaunis luonto ja se, että meillä on täälä asiat tosi hyvin moniin muihin maihin verraten, ei oo mikään uusi ajatus. Silti näitäkin juttuja mä mietin paljon enemmän. Annan niille vielä enemmän arvoa tänään kun joskus aiemmin. Mä näen tarkemmin ja selvemmin esim tuolla luonnossa kulkiessani kaiken sen kauneuden mitä luonto kätkee sisälleen. Me eletään tosi kaunissa ja puhtaassa maassa. Kaikki toimii hienosti niin moneen muuhun verrattuna. Samoin sitä muutenkin on herkistynyt ympäröivälle maailmalle paljon enemmän. Mistä tämä johtuu?

Oon miettinyt että ehkä se voi olla sitä että elämän ruuhkavuodet alkaa olla itsellä takana päin. On enemmän aikaa havainnoida ja tajuta asioita ympärillään. Toisaalta, utelias luonne kun olen, sitä vastaanottaa informaatiota valtavalla volyymillä päivittäin. Tieto lisää tuskaa, näin se on. Mä oon entistä kiinnostuneempi kierrätyksestä ja luonnon suojelemisesta. Hyvä niin, ei oo pahitteeksi olla tietoinen omien valintojensa vaikutuksista.

Tämä itsenäisyyspäivä alkoi pyykkäämisellä, mikä jatkuu edelleen. Hiukan lahjajuttujakin tuossa hoitelin eteenpäin. Aki on tänään töissä ja huomisen vapaalla. Mullakin huominen vapaata joten lähdetään huomenna hyvissä ajoin ajelemaan kohti Lapuaa, jossa ollaankin koko viikonloppu. Tarkoituksena nähdä rakkaita joita ei pikavisiittien aikana aina ehdi näkemään. Etenkin mumman luona on käytävä ihan ensimmäiseksi. Odotan sitä oikein kovasti.

Tänään tarvii nyt sitten pakata jo tavarat niin valmiiksi, että huomenna sitten voi vaan kantaa ne autoon ja lähteä.

Tämä ilta menee ilman muuta linnan juhlia katsellen. Kuohuvaa en huomannut hakea mutta malja nousee Suomelle joka tapauksessa. Mitään sen kummempaa ohjelmaa ei tarvitsekaan sillä ajatuksena mennä ajoissa nukkumaan että huomenna on fressi fiilis lähteä ajelemaan.

Loppuun vielä muutama kuva minun suomestani.







Oikein hyvää Itsenäisyyspäivää!

rakkaudella,
Sartsa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti