lauantai 10. elokuuta 2019

EKAN TYÖVIIKON KUULUMISIA

Eka työviikko pitkän kesäkeskeytyksen jälkeen tuntui kyllä mukavalta. Olinhan mä jo ihan ehtinyt odottaa töihin pääsyä. Hommaa riittikin kyllä sitten ihan kiitettävästi alkuviikosta ennen kuin oppilaat saapuivat. Koulukuljetukset piti hoitaa kuntoon ja siinä on aina oma hommansa ennenkuin listat saadaan ajan tasalle. Koulujen kanslioissa tapahtuu monenlaista muutakin tärkeää päivinä ennen varsinaisen koulun alkua. Oppilastietojärjestelmät laitetaan ajan tasalle. Ne tiedot vaikuttavat sitten tänä tietotekniikan ihmeaikana ihan kaikkeen mitä se oppilas tekee. Niiden tietojen paikkansapitävyyden ja ajan tasaisuuden varassa on se, miten oppilaan koearvosanat kirjautuvat järjestelmään, miten wilman kautta voidaan pitää yhteyttä kodin ja koulun välillä ja mitä tukitoimia oppilas on saanut. Sieltä löytyy tiedot oppilaan oikeudesta koulukuljetukseen, ja lopulta keväällä todistuksetkin muodostuvat järjestelmän kautta opettajien antamien tietojen perusteella. Kyse ei oo siis mistään puhelinnumero- ja osoitekirjasta pelkästään.

Tuo taustaohjelma tosiaankin vaikuttaa myös wilmaan joka on taas tiedonsiirtokanava vanhempien ja opettajan välillä mutta myös koulun henkilökunnan kesken. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jos joku ruksi on väärässä paikassa tai joku tieto ei ole juuri oikeassa laatikossa niin siitä voi aiheutua isojakin harmeja. Siksipä tuossa järjestelmän ylläpidossa on oma hommansa että kaikki tiedot olisi siellä reaaliaikaisesti oikein.

Koulujen kanslioissa myös määritellään opettajien palkkaukseen liittyvät asiat, tehdään erinäisiä viranomaispäätöksiä, huolehditaan ip kerhon oppilaslistat, laskutukset ja henkilöstön riittävyys kuntoon. Hankitaan opettajille ja muulle henkilökunnalle tarvittavat tunnukset ja pääsyt ohjelmiin ja tiedostoihin joihin pitää päästä. Siirretään tietoja yläkoululle siirtyvistä oppilaista uuteen kouluun. Viilataan koulukirja asiat kuntoon. On saattanut tulla uusia oppilaita joille pitää tilailla kirjoja tai tulla lisää oppilaita jotka tarviivat jonkun erityisopuksen. Hommat ovat moninaiset että koulutyö itsessään saattaa alkaa sujuvasti.

Mä tykkään tuosta työstä tosi paljon, vaikkakin tämä viikko oli aikalailla hektistä. Enkä saanut edes kaikkia tärkeitä juttuja tehtyä. Ne odottavat siellä sitten maanantaina tekijäänsä. Mulla työnkuva muuttui taas vähäsen viime vuodesta kun mun pääasiallinen paikka on tänä vuonna eskarissa. Muutos on aikamoinen viime vuoteen nähden jolloin olin koulun isoimpien eli 5-6 luokkalaisten kanssa.  Menee kyllä jonkun aikaa että sisäistän mun lukujärjestyksen joka on kyllä melkoinen tilkkutäkki. Mun kontolla on myös kaikki koulukyyditys valvonnat joten koko ajan pitää olla menossa sinne sun tänne. Otetaan esimerkkinä vaikka maanantai päivä. Aamusta valvon ensin oppilaiden kouluun tulon, minkä jälkeen vietän vielä odotustuntia kuljetusoppilaiden kanssa. Siitä ryntään suoraan eskariin missä meneekin intensiivisesti 4 tuntia. Sen jälkeen onkin aika laittaa ekat kyytiläiset kotimatkalle ja siitä suoraan kiirehtiä jo 3-4 luokkalaisten liikuntatunnille, missä meneekin pari tuntia kunnes on jälleen aika laittaa vipat koululaiset taksiin. Siitä onkin sitten jo kiire opekokoukseen missä mä oon ohjaajien edustajana mukana aina maanantaisin. Kokouksen jälkeen kello onkin neljä ja saa lähteä kotimatkalle. Kuten esimerkkipäivästä huomaa, aika hektisiä on päivät ja tällä hetkellä mun tauot on vähän vähissä. Ruokailukin tapahtuu eskarilaisten kanssa ja koska olen esimerkkiruokailija niin sekin on meillä täysin työaikaa. Täytyy ottaa johonkin kohtaan kyllä joku, edes pieni, hengähdyshetki ihan itselle. Nämä pari päivää, kun eskarilaiset olivat jo talossa, osoittivat sen että kotiin päästyäni olin kyllä aivan poikki. Kyllä sitä ihminen työpäiväänsä jonkunlaisen tauon tarvii.

Niinpä mä ajattelin että illalla siinä urheilua kattellessani olin kyllä kuplivani ansainnut. Mun kupliva oli tällä kertaa helmeilevää karpaloviiniä. Juu, sitä samaa sarjaa mitä joskus teininä nautittiin omppuversiona. Mä sain 40v täyttäessäni siskoltani ja bonussiskoltani (veljen vaimo) lahjaksi omppuviiniä ja yllätyin todella positiivisesti miten hyvää se olikaan. Nyt sitten karpalofanina testasin tämän version. Ihan jees, mutta kyllä se omppu oli silti parempi.



Niin, työpainotteisesti meni siis tämä viikko. Käytiin me vielä uudelleen mustikassakin ja hiukan vielä edelliskertaakin parempi saalis saatiin. Kelit oli aivan loistavat ja syksyinen metsä kyllä antoi parastaan. Ai että mä nautin.


Vaikka eilen menikin aika myöhään siinä herkutellessa ja viiniä lipittäessä niin tähän päivään heräsin reippaana 10 aikaan. Laitoin pesukoneen päälle ja lähdin lenkille. Ihana yllätys oli aurinko joka paistoi pilvipoutaiselta taivaalta. Kesä sittenkin vielä yrittää pitää otettaan syksyä vastaan.

Uimarannalla oli rauhallista

Tälle päivälle ei oo tehty vielä mitään suunnitelmia. Mä ehdottelin sellaista kevyttä retkeä että otettais termarikahvit mukaan ja jotkut leivät ja lähettäis kattelemaan jotain kivoja paikkoja/nähtävyyksiä/maisemia. Ei mitään pitkiä patikointeja tai muuta sellaista. Jää nähtäväksi mihin me päädytään. Nautitaan näistä ,ehkä viimeisistä, lämpimistä päivistä.

rakkaudella,
Sartsa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti