maanantai 11. heinäkuuta 2016

LAUANTAIN SYÖMINGIT, SUNNUNTAIN NAURUJOOGA

Viikonloppu sujahti ohi melkoista vauhtia. Lauantaina mä nukuin ikäänkun pommiin. Eihän tietty näin lomalla oo oikeestaan väliä mihin aikaan sitä heräilee, mutta nyt kun kello oli jo lähemmäs yhtätoista, niin harmitti että päivä oli jo puolivälissä. Viestittelinkin ystävälle hetimiten että lähtiskö syömään mun kanssa, sillä aamupala aika nyt oli jo aikoja sitten ohitettu joten tuumin, että vois iskeä kaks kärpästä samalla iskulla ja saada päivän hyvin käyntiin kun lähtee liikenteeseen ja itsensä myös ravittua.

No ystävän toiveesta mentiin sitten paikalliseen ruokaravintolaan testaamaan heidän kesäruokalistan. Päädyttiin burger annoksiin ja voi huhhuh millainen annos sieltä tulikaan. Aivan taivaallisen hyvää ja takuulla riittävän iso satsi. Alkuun tietty salaatit ekku. Kattokaa mikä ihanuus:

Lapuhovin kesälistan burger annos
Annoksessa 150g pihvi ja cheddar juustoa sekä sipulia ja salaattia...ranskalaiset chilimajoneesin ja ketsupin kera. Kerrassaan herkullista!! Ja kaikki piti tietty ahtaa alas. Mutta eipä siinä vielä kaikki. Ruokailun jälkeen hetken istahdettiin kunnes maksettiin ruuat ja siinä sitten tuumittiin että mitähän kivaa tekemistä keksittäis kun kummallakaan ei ollut kiire mihinkään eikä oikein kotiinkaan halunnut mennä yksin istumaan. Ruokailun aikana, mua odotellessaan, tämä ihana ystäväni bongasi facebookin ihmeellisestä maailmalta että naapuripitäjään on avattu uus jäätelökioski. Gelato tyyppistä tilajäätelöä olis tarjolla. Hetken tuumittuani mä siinä pihalla sitten sain kuningas ajatuksen että mehän lähdetään jälkkäreille sinne jäätelökioskille. Ja arvatkaa lähdettiinkö, kyllä :D Tuumittiin, että kun sinne nyt on jonkin verran ajomatkaa niin kyllä se ruoka sulaa siinä matkalla. Oih ja katsokaa mitä kohti me ajettiin läpi valtavan kaatosateen.

Oih ja voih ja namnamnam!
Siinä se kolmen maun herkku nyt sitten on. Kyseessä on siis ihan "kotona valmistettua" tilajäätelöä joka oli ihan kun gelatoa jota roomassa nautin ekalla reissulla jo 17 eri makua. No nyt mä valitsin tähän ekaan kolmen maun satsiin mansikkaa, lakritsia ja mokkajäätelöä viskikastikkeella. No huhhuh kuinka hyvää tää oli. Kuten huomaatte me jouduttiin kaatosateessa myös juosta autoon noitten jäätelöitten kanssa joten asenne vaan kohdalleen niin jäätelökesä on täälä, aurinkoa tai ei.

Hetkinen vielä ajeltiin sielä sun täälä ja laitettiin maailmaa järjestykseen.Sitten olikin mun aika lähteä illaksi itävaltalaiseen iltaan, mikä järjestettiin nuorisovaihdossa mukana olevien itävaltalaisnuorten toimesta. Mun tyttöni on mukana tässä vaihdossa joten meillä asustelee nyt keskiviikkoon asti kaksi 14v poikaa Martin ja Kosta. Iltaan kuului, kaiken tuon päiväisen syömisen jälkeen, tattadaa..kolmen ruokalajin illallinen. Mä olin aivan varma, etten kyllä jaksa syödä yhtään mitään mutta kun piti vaan annoskoot todella pieninä niin sain maistettua kaikkea. Alkuun oli salaatti jossa oli perunaa, paahdettua pekonia, kananmunaa, salaattia ja kastikkeena muistaakseni kurpitsansiemenöljyä. Maku oli jänään pähkinäinen ja peruna kun oli vähän makeaa niin oli kyllä uusi, kiva makuelämys. Harmi ettei mulla oo kuvia :( Pääruokana oli tietenkin wienerschnitzel eli wieninleike ranskalaisten kanssa. Hyvää tietenkin sekin. Jälkiruoksi oli omena struudelia, nam! Mä tykkään omenajutuista ylipäänsä joten kyllä kelpas.

Ruokalajien välillä oli sitten monenlaista ohjelmaa ja ilta kestikin kaikkineen kolmisen tuntia. Sen jälkeen sitten saatiin nämä nuoret majoittumaan koteihin ja kunhan olin saanut esiteltyä Martinille ja Kostalle heidän huoneensa niin nuoriso lähti lähes samantien yhden Ainon luo iltaa viettämään .Ovat tulleet joskus yöllä sitten kotiin, kun mä jo oon nukkunut. Mä sain tuolta Martinilta tuliaisiakin mikä oli mun mielestä todella suloista. Sain itävaltalaista suklaata ja heidän kuntansa paikallista hunajaa.




Oli jotenkin kiva ele.

Sunnuntaina eli eilen sitten noilla nuorilla oli perhepäivä eli kaupungin järkkäämää ohjelmaa ei ollut. No suurin osa porukasta suuntasikin sitten huvipuistopäivää viettämään PowerParkiin. Niin mäkin vein koko kolmikon sinne heti kun sain heidät hereille. Tulomatkalla siskoni soitti lähtisinkö mukaan kirpparikierrokselle ja tottahan mä lähdin kun ei muutakaan suunniteltua ollut. Käytiin yhellä kirpparilla vaan eikä tällä kertaa löytynyt mitään kivaa ostettavaa. Kaupasta hain pikalounaan mukaan ja vietin taas hyvän tovin siskon luona. Myöhemmällä käväisin vaan kotosalla ja vaihdoin lenkkivermeet päälle. Lähdettiin lenkille, koska viime aikoina on tullut löhöiltyä ja syötyä ym ihan liikaa. Liikkuminen on jäänyt aivan liian vähille. Saatiin tehtyä reipas lenkki ja sen päälle vielä istuin hetken aikaa ja join kupposen kahvia. Sitten ystävä soittikin että oli treffien paikka. Ai että meillä olikin sitten mukava muutama tuntinen kun purettiin asioita, laitettiin maailmaa kohdalleen, poikettiin yksillä siidereillä terassilla, pohdittiin elämää ja sen sietämätöntä keveyttä, käytiin yösyömässä ja ennenkaikkea naurettiin. Naurettiin niin, että mun on vieläkin vatsalihakset kipeät. Jos joku muu olis kuullut niitä meidän juttuja niin ajattelis varmaan että hulluja ne on. Mutta voi miten ihanaa, miten etuoikeutettua että on ystävä jonka kanssa voi olla just oma hullu ittensä. Sanoa niinkun asiat on, hullutkin jutut ja tietää että toinen ainakin yrittää ymmärtää eikä takuulla tuomitse. Mulla näitä ystäviä on usiempiakin, ajatelkaa mikä lottovoitto!!

Puolilta öin tulin hyvillä mielin kotiin ja painuin peittojen alle lähes suoraa päätä. Sitten yhden aikaan tulikin lapselta viesti että tämä nuoriso pitäisi noutaa kotiin. Yökkärit päällä mä sitten lähdin hakemaan ja tästä seurasi hiukan levoton yö.

Ihana viikon kruunaus siis!! Hyvillä mielin kohti uutta viikkoa, saan Villenkin taas kotiin <3

rakkaudella, Sartsa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti