keskiviikko 17. lokakuuta 2018

TARJOUSHAUKAT TALLINNASSA

Tosi monen vuoden jälkeen mä pääsin viikonloppuna laivalle. Oon sitä niin kauan miettinyt että oispa kiva lähteä seilaamaan, mutta ei vaan jotenkin oo ehtinyt. Tällä kertaa yhdistyi huvi ja hyöty kun lähdettiin hakemaan tulevan lauantain synttärifestareille juomisia. Siskon tyttö on täyttänyt 18v ja senpä takia sitten lauantaina juhlitaan teemalla Samifest. Siitä lisää sitten tuonnempana...

Lauantaina siis lähdettiin junailemaan kohti Helsinkiä. Arvottiin kohtuu kauan mennäkö omalla autolla vai junalla, mutta kelien ollessa näinkin epävakaiset niin päädyttiin julkisiin. Ajoaika tästä Helsinkiin olis kolmisen tuntia joten aikaisemmin oltais kotona oltu omalla kyydillä mutta ajateltiin että ei etukäteen voi tietää vaikka ois liukasta tien päällä joten väsyneenä kotiin ajaminen ei houkutellut kumpaakaan. Niinpä siis reppuun vähän vaihtovaatetta ja mukaan tyhjä matkalaukku ostoksia varten ja eikun menoksi.

Mun luottoreppu on monet reissut jo nähnyt
Juna oli täydellisesti aikataulussa joten aurinkoiseen Helsinkiin saavuttiin minuutilleen aikataulussa 14:09. Heti oli päästävä syömään ja me valittiin paikaksi Raxbuffet koska tarkoitus oli mennä sellasella budjetilla että tällä syömisellä ei laivassa tarvi enää ostaa mitään ruokaa koko iltana. Aamupala me oltiin ostettu jo etukäteen. Mahat täyteen ja vilkaisu kelloon kertoi että aikaa oli vielä melkoisesti. Ei siis lähetty ettimään ratikkaa jolla ois päässy satamaan vaan päätettiin että kävellään. Aikaa oli niin paljon että saattoi kävellä ihan madellen ja kelikin oli mitä parhain. Syksyinen Helsinki oli kyllä jälleen kerran todella nätti.

Silja Europa odottelikin meitä jo satamassa kun sinne saavuttiin mutta vielä piti siis odotella reilu tunti ennenkun päästiin laivaan. Onneksi nykyisin laivaan pääsee jo lähes tuntia ennen laivan liikkelle lähtöä. Muistan ajan, kun sisään alkoi päästä vasta max 30min ennemmin. Hirveet ruuhkaat ja hässäkät kun jotkut tuntuu luulevan ettei kaikki mahdu sisään. NO. oli sitä ruuhkaa nytkin mutta huomattavasti iisimmin ihmiset otti tilanteen.

Meidän hytti löytyi kannelta 10 eli viisi (siis VIISI) kerrosta oli kiivettävä sillä hissit oli tietenkin ihan jumissa. Pienellä puuskutuksella siitä selvittiin. Tuntui kyllä että herttaparkani sanoo poks, sen verran lujaa se tikkas. Sen huomasin heti laivaan astuttuani, että Silja Europa oli pessyt kasvojaan sieltä sun täältä. Aika paljon oon ko. laivalla seilannut että hyvin oli muistissa paikat. Myös hytti oli pintarempattu ihan kokonaan. Suihku/wc tilan pinnat oli uusittu. Mä kävin ihan ekana suihkussa, sillä sen verran hikiseltä tuntui olo. Sen jälkeen vanhukset oikaisikin pikku tirsoille että jaksais käydä illalla edes tax freessä 😀 Reilu tunti unta että wips vaan ja sitten naamataulu siihen kuosiin että nyt julkesi lähteä hytistä pelottamatta naapureita.

Kaupassa tehtiinkin heti hyvä löytö kun juuri ne juomat joita tarvittiin oli hyvässä tarjouksessa. Oltiin nimittäin tehty kohtuu paljon kotiläksyjä vertaillen hintoja maihin ja sitten noiden eri liikkeiden välillä mitkä ökymööliä Tallinnassa myy. Tarjoushaukat siis matkassa kiiluvin silmin. Tehtiin ostokset ja käytiin kannella sen verran että todettiin että oli pimeää kun mörön takapuolessa. Ei paljon maisemia tarvinnut ihailla. Kamat hyttiin ja rikkomaan sääntöjä nauttimalla pari lasillista juuri ostettua virvoketta ennekun lähdettiin kattelemaan meininkejä. Mukavin paikka löytyi pubista missä trubaduuri hoiteli hommiaan erittäin hienosti. Taustalla elävää musiikkia, paikka sellanen jossa saattoi jutella eikä musiikki ollut liian kovalla ja nokan alla perinteinen laivajuoma eli irish coffee. Mitäpä sitä muuta lauantai ehtoolta ois toivonut.

Hyvää oli!
Päikkäreistä virkistyneinä innostuttiinkin sitten istumaan niin kauan että trubaduuri sai viimeisen settinsä vedeltyä ja pubi alkoi mennä kiinni. Kello näytti 1:30 kun nukkumaan lähdettiin. Hurjaa kreisibailausta 😂 Käytiin me vielä kannella kattelemassa miltä näyttää Tallinna by night. Tältähän se..

Aamupalalle mentiin 8 aikaan ja niin oli tullut moni muukin. Onneksi tarjoilupöydät oli sellaisia että oli linjastot molemmin puolin pöytää. Jonot siis menivät sukkelaan. Kyllähän siinä tuli maha täyteen että jaksoi lähteä maihin tallustelemaan.

Aamupalalla vähän sitä sun tätä

Aamupalapöydästä oli ihan kivat maisematkin aurinkoiseen Tallinnaan. Keli oli siis ihan yhtä hyvä lahden tuolla puolenkin kun Helsingissä.

Aikalailla täsmäiskut tehtiin Tallinnan puolella. Pieni aamulenkki kierrettiin mutta ei lähdetty vanhaa kaupunkiin asti vaan shoppailtiin ihan lähikaupoissa. SuperAlkosta sitten löytyi loput listalla olleet tuotteet. Parin tunnin pyrähdys oli se kaikkineen kun päätettiin ettei lähdetä raahaamaan ostoksia enää mihinkään vaan mennään suoraan laivaan.

Reppu painoi aikalailla ja taas oli hiki kun hyttiin päästiin. Ja arvatkaapas mitä keski-ikäiset tässä kohtaa tekee. Käy suihkussa ja menee nokkaunille. Jäi siinä yöunet vähän vähille niin pitihän se kompensoida että jaksoi vielä matkan kotiinkin. Taas lähes pari tuntia unta ja sitten tekemään vielä kauppaan viimeiset namuostokset. Samalla piipahdettiin kannella kattelemassa merimaisemia joita ei illalla oikein näkynyt. Nyt oli kyllä niin upean näköinen auringon silta ja ihan täydellinen sää. Itellä tulee tosta kuvasta ihan Marmariksen merikuvat mieleen tuon auringon utuisuuden takia.

Päätettiin lähteä hyttiin pakkaamaan kamat kasaan että saatais helpommin hissi alakerrokseen josta lähdettäisiin ulos. Jos sinne yrittää viime hetkillä niin hissiä saa kyllä odottaa. Tuumittiin että tunnin odottelu nyt on ihan sama missä sen tekee.

Tässä kohtaa, kun laivasta poistuttiin niin meininki ei ole kyllä vuosien mittaan muuttunut yhtään mihinkään. Edelleen ihmiset tunkee sinne ovelle ihan kun taas ajateltais ettei kaikki pääse laivasta pois ollenkaan. Kun ovet aukes niin ihmismassa alkoi velloa ovelle ja tuli tunne, kun ois rottalauma joka on jättämässä uppoavan laivan. Ihan kamalaa. Ihmisten laukut, jotka oli siis peräs vedettävää mallia, jäi toisten jalkoihin ja niitä sitten riuhdottiin pois ihan vimmalla. Älytöntä! Ja pahinta oli se, ettei siitä itte päässyt mihinkään. Pakko oli vaan yrittää mennä mukana tipuaskelin.

Helsinki näyttäytyi yhtä aurinkoisena kun lauantainakin. Lähdettiin siis pikkuhiljaa taas lompsimaan kohti keskustaa. Junan lähtöön oli pari tuntia joten aikaa oli ihan hyvin. Käveleskeltiin vanhaan kirkkopuistoon eli ruttopuistonakin tunnettuun ja se väriloisto mikä siellä odotti oli ihan mieletön. Oon kyllä huomioinut, että ruska on tänä vuonna voimakkaampi ja värit intensiteevisempiä kun edellisvuosina mutta tuossa paikassa se konkretisoitui. Kuva ei valitettavasti anna ollenkaan oikeutta todellisuudelle. Koko puisto ihan hohkasi kullankeltaisena ja mukaan oli sekoittunut sopivasti muista keltaisen ja vihreän sävyjä. Aivan mahtavaa! Siinä me tovi istuttiin ja seurailtiin kun tyypit kävivät todella paljon kuvailemassa toisiaan lehtimeren keskellä. Siinä poseerasivat niin isot kuin pienetkin lehtikasoissa istuen ja niitä ilmaan heitellen. Mulle tulee hyvä fiilis kun mä huomaan, että ihmiset osaa nauttia näistä simppeleistä asioista ympärillä.

Ennen junaan astumista käytiin hiukan tankkaamassa. Junan kanssa oli pieniä ongelmia, sillä IC jolla meidän piti matkustaa oli mennyt rikki ja tilalla oli Pendolino. Se aiheutti ensin hiukan epäuskoa, mutta siinä porukalla kun sitä muiden matkustajien kanssa pähkittiin niin jo kuulutettiinkin että näin on tapahtunut ja että istumapaikat eivät ole voimassa vaan saa istua mihin tahtoo. Pääasia että juna lähti ajallaan...Tikkurilassa sitten kuulutettiin, että myöhästytään koska joku junan ovista ei mennyt kiinni ollenkaan ja se piti paikallistaa. Olin koko ajan ollu ihan varma, että se viime kertainen junailuepisodini toistuu eli että ollaan vaikka kuinka paljon myöhässä mutta niin kävi että tämäkin viivytys kesti vaan 5min ja senkin ajan juna otti kiinni matkalla. Perillä kotona oltiin siis juurikin siihen aikaan kun pitikin.

Oli kyllä tosi kiva pikku reissu tähän kohtaan, sillä nythän on koulujen syysloma joten kaikki kollegat aloittivat perjantaina loman mutta mun piti mennä vielä ma ja ti töihin. Ei tehnyt tiukkaa ollenkaan. Nyt siis olen lomalla minäkin ja festarivalmistelut kuumimmillaan. Jaa mutta josko sitä kumminkin vaihtais jo yökkärit pois päältä...