torstai 26. toukokuuta 2016

SPEDEN KEVÄTRETKI MARMARIKSEEN

Lähdettiin ystävän kanssa viikoksi Marmarikseen vähän kevätretkelle...irrottautumaan arjesta, viettämään laatuaikaa ystävien kesken, nauttimaan lämmöstä ja siitä että voi olla vaan. Noh mitäs sitten tapahtuikaan :) seuraavaa olkaatten hyvät....

Torstai 12.5
Aamulla heräsin jo aikaisin sillä piti soittaa yksi tärkeä puhelu siinä heti aamutuimaan. Puhelu kestikin sitten niin kauan, että oli hilkulla ettei jäänyt aamusuihku ja viimeiset matkavalmistelut tekemättä. Matkajännitystä en ainakaan ehtinyt potea ollenkaan. Jenni heitti mut puoli 9 aikaan junalle ja matka kohti ensimmäistä etappia eli Helsinkiä saattoi alkaa. Vielä junassakin oli sellanen epätodellinen olotila, että ei oikein pää ollut reissussa mukana. Mutta kun Tampere oli kohdalla niin oli aika rapisuttaa eväspakkaukset auki ja samalla....shhhhh ei kerrota kellekkään....piccolo skumppa. Siitä se lomafiilis alkoi pikkuhiljaa nousemaan ja kun saavuimme aurinkoiseen Helsinkiin niin etittiin heti ekana ruokapaikka. Lomaan kuuluu ruoka, kuten huomaatte ;) Mäkkäri sai luvan kelvata tässä kohtaa ja sitten kaupasta viime hetken tuliaiset ennen kun heitettiin kupposet naamaan ennen matkaa lentokentälle. Vatsalääkkeeksi ihan vaan...

Tuo pikkuruinen on mun :D

Seuraavana juna vei meidät Helsinki-Vantaalle ja ihan joka kerta mulla tulee sama kutkuttava tunne vatsan pohjaan kun astun siitä ovesta sisälle. Ihana lähdön tunnelma ja sellanen fiilis että voi tapahtua mitä vaan kivaa ja ihanaa ja unohtumatonta koska kaikki on vielä edessä. Check in ei taaskaan mennyt mun kohdalla niinku strömsöössä sillä koska mun nimessä on viheliäinen Ä kirjain niin ne pömpelit ei tunnista sitä ollenkaan joten joudun aina tiskille. Onneksi jonoja ei ollut nimeksikään, niinkun ei turvatarkastuksessakaan joten päästiin sujuvasti kansainväliselle alueelle ja aikaa kuluttamaan O´learys pubiin. Siinä parit sidukat nautiskeltiin, seurailtiin ihmisiä ja juteltiin matkasta. Aika meni kun siivillä. Sitten olikin jo pikku tupsluikkari ostosten jälkeen aika siirtyä portille jossa boarding oli alkanut..

Heti lentokenttäbussissa näkyi tuttuja viime vuodelta ja tuli sellanen kiva fiilis. Mä rakastan lentämisessä nousua mutta vihaan laskua. Tällä kertaa lento meni todella nopeasti. Koneessakin piti toki syödä..ja vähä juodakkin. Kanawrapit huuhdeltiin alas valkkarilla, nam!!
Kun päästiin Dalamaniin niin heti koneesta poistuessa oli se tuttu tuoksu vastassa. Tuli sellanen olo että nyt on kaikki hyvin, mä oon TÄÄLLÄ. Passintarkastus suitsait ja laukkuja odotellessa käytiin ostamassa tuliaiset mitä oltiin luvattu viedä. Sitten bussia kohti jossa viime vuodelta tuttu opas otti meitä vastaan. Ja ah..miten lapsellisen paljon mä olin odottanut Efesiä. Sitä makunautintoa ei voita mikään kun lentomatkan ja tavaroitten roudaamisen jälkeen saat kylmän Efesin huulilles autossa. Mä en tykkää oluesta yleensä mutta tämä maissiversio kyllä maistuu.

Tätä juomaa kului pullo jos toinenkin...nam!
Automatka kesti 1,5 tuntia mutta meni kun siivillä parin Efesin voimin. Perillä odotti kaikki tutut rakkaat ihmiset joita olikin ollut jo niin ikävä. Laukut nopsaan huoneeseen ja tervetulodrinkille.
Meidän valinta oli tällä kertaa Sex on the beach...

Punaposkinen matkailija..

Ilta sujui tuttujen kanssa turistessa yömyöhälle, kaiman mennessä jo vähän aikaisemmin nukkumaan.

Perjantai 13.5

Aamuvarhain oltiin jo aamupalalla minkä jälkeen lähdettiin käymään kaupassa ja täyttämään jääkaappia. Leipävärkkiä, juomista, kahvia...kaikkea tarpeellista. Ai niin löytyihän meidän vessasta torakkakin heti alkuunsa...yäks!!

Onneksi tää oli vainaa

Päivemmällä käytiin lähibaarissa juomassa yhet drinksut. Mä tilasin mansikka margaritan ja sain kaks tämmöstä. Ei ihan sitä mitä tilasin mutta maku oli ihan kivan sitruunainen :D Eikun ääntä kohti vaan!!

Ei tullut kysyttyä drinksun nimeä..

Ekan päivän iltana tutustuttiin sitten yhteen uuteen ihanaan ystäväänkin eli Kirsiin. Aivan todella ihana rempeä, avoin ja hulvattoman hauska ihminen. Lähdettiinkin sitten porukalla karaoke iltaa viettämään. Ja kyllähän me laulettiin, tanssittiin, juotiin, naurettiin, laulettiin ja tanssittiin vähän lisää. Oli kohellusta, kolhimista, mustelmaa, lähes itkua, tunteikasta tulkintaa. Ihana ilta kerrassaan!! Sattuneista syistä tästä illasta ei kuvamateriaalia taida olla ollenkaan eikä laisinkaan eikä sen niin väliä. Onneksi muistikuvia on kuitenkin :)

La 14.5- Su 15.5

Hiukan vatsavaivainen päivä. Jekkua siis koneeseen ja kyllä lähti. Vietettiin vähän rauhallisempi ilta syöden hyvin. Päivällä ekku käytiin vähän kävelemässä sielä täälä ja shoppailemassakin ekat tuliaiset. Luettiin, otettiin vähän aurinkoa. Nautiskeltiin. Kävin mä jalkahoidossakin ihan ex tempore sunnuntaina kun kaveri kävi leikkauttamassa hiuksensa. Hyvät tuli.

Ma 16.5

Vois sanoa jopa että pääpäivä!!! Lähdettiin aamusta heti veneretkelle Osmanin paatilla. Päivä oli todella lämmin ja me grillattiin itteämme monta tuntia laivan aurinkokannella, välillä varjoon piipahtaen.

Alkuasetelma

Suomen värit vielä pinnassa

Aurinkorasvaa kului roppakaupalla, samoin kun vettä ja Efesiä. Laivalla oli mukavaa juttuseuraa ja maisemat oli aivan huikeita. Vesi turkoosin sinistä mutta ei mulle uimalämpöistä vaikka uintimahdollisuuksia ois ollu pariinkin otteeseen. Tässä veneretki kuvina...

Lähtö satamasta

Tippukiviluola

Ohoi!!

Silmänruokaa oltiin kapun mielestä :)

Mulla on muuten sitte hei sama Efes pullo näis kuvis ettettä nyt luule että mä ihan ryystämään oon ruvennu..krhm!!

Laivalla grillattiin oikein hiiligrillillä ruuat ja kyllä muuten maistui. Nam, todella  hyvää!!

Ruokailun jälkeen seilattiin Turuncikin satamaan ja siellä saimme käydä markkinoilla, niillä harvoilla joita vielä Marmariksessa saa pitää. Ostettavaa olis ollu vaikka kuinka mutta en älynnyt ottaa rahaa mukaan riittävästi. Kaima osti kivan mekon, käytiin jätskillä ja kierreltiin vaan kuvailemassa paikkoja.

Turunc markkinakatu

Ihanan idyllinen katunäkymä

Kolmen maun sinfonia..slurp!!

Merimaisema Turuncikin uimarannalta

Portaat biitsille

Tämän pysähdyksen jälkeen meillä oli vielä pienessä poukamassa uintimahdollisuus kunnes viiden aikaan iltapäivällä oltiin takaisin satamassa. Oli ihan mukava päivä kerrassaan upeine maisemineen ja merituulen hyväilyineen.

Saman päivän iltana oli sitten hotellilla grillibileet monine ohjelmineen ja maukkaine ruokineen. Jo toista kertaa syötiin grilliruokaa saman päivän aikana mutta ei kyllä haitannut ollenkaan. Ruoka oli erinomaista ja sitä oli riittävästi..kuten juomaakin.

Ruuan jämät

Jälkkäri Irish coffeet

Ilta sujui vauhdikkaasti. Ensin ohjelmista nauttien, latinoshowssa tanssien, muuten vaan ohjelmien jälkeen tanssien ja kun hotellin bileet loppui niin siirryttiin irkkubaariin. Sielä tanssittiin henkilökunnan poikien kanssa rivitanssia. Käväistiinpä vielä toisen ihanan uuden ystävän Merjan kanssa latinojakin tanssimassa yhdessä baarissa ennenkun oli aika tulla hotellille ja mennä nukkumaan. Kyllähän oli hauskaa. Hotellin ohjelmat oli paremmat kun viime vuonna, aivan ehdottomasti.

Ti 17.5

Sitten alkoikin mun sairastelu eikä seuraavasta kahdesta päivästä oo oikein paljon kerrottavaa. Ensin tuli vanha kunnon turistiripuli ja se nosti vieläpä kuumeenkin joten mä makasin pahimmillaan 12 tuntia sängyn pohjalla. Olo oli kyllä melko tukala kun kuumeen nousu hytisytti koko kroppaa ja sitten kun sain kuumeen laskemaan ibuprofenilla niin hiki virtasi ihan valtoimenaan. Oli oikea liskojen yö. Maha kramppasi aina välillä kipeästi mutta suurimman osan ajasta se oli ihan muuten rauhallinen mutta syödä tai juoda ei oikein pystynyt. Yritin juoda välillä sokerista ja välillä suolaista että sai pidettyä jotenkin olon kohtuullisena. Ruokaa pieniä annoksia, maitokaakaota, juomia vähän joka väliin. Kunto meni melko heikoksi mutta kyllä pärjäsin ilman lääkäriä. Onneksi. Hain siis apteekista lääketta vatsalle ja sainkin kahdenlaiset rohdot. En sitten tiedä oliko niistä apua. Vai menikö tauti lopulta itsellään ohi. Onni onnettomuudessa oli se, että näihin mun pahimpiin kipupäiviin osui myös sateet. Yhtenä päivänä satoi niin kaatamalla että kaikki paikat ihan lainehtivat. Parina muuna päivänä piskotteli vähän väliä. Kylmäkin oli iltaisin, Ei pitkähihaisella pärjännyt vaan tarvittiin oikein takki ja huivit ja kaikki. Pikkasen tympäisi kun koko loppuviikko meni sitten hissutellessa mahansa kanssa.

Ke 18.5

Maha oli jo sen verran rauhoittunut että päästiin liikenteeseen ja käytiin shoppailemassa sekä käveleskelemässä sielä täälä. Myös Marmariksen linnoitukselle kiivettiin tänään. Onneksi näin toka vipaa päivää pystyi kuluttamaan auringosta nauttien ja kaima pääsi rantakadullekin käppäilemään. Meinas sekin jäädä ihan kokonaan tekemättä.

Tää oli kiva kadun pätkä

Stairway to...

Linnoitukselta

Satamaa linnoituksen huipulta kuvattuna

Jätskit satamassa paluumatkalla

To 19.5

Kotiinlähtöpäivä. Mutta onneksi vielä ihan kokonainen sillä kuljetus lentokentälle lähtisi vasta illalla kuuden aikaan. Otettiin päivästä kaikki irti syöden herkullista ruokaa ja grillaten ittiä vielä altaalla. Mä oon aina sanonut ettei mun jalkoihin ota aurinko millään. Noh rasvasin kumminkin asianmukaisesti ja mitenkäs siinä sitten kävikään. Mun jalat paloi ihan tyystin ja kotia sain lähteä jalat ihan turkin lipun värisinä. Pikkasen poltti jalkoja, voin kertoa. Kotiinlähtöpäivänä saatiin lukea aamulla uutinen alas räjäytetystä koneesta joka ei tippunut niin kovin kauas Marmariksen rannikosta ja se teki lentopäivän olon hiukan inhottavaksi. Lentokentällä mä turvatarkastuksessa takkusinkin oikein urakalla kun ensin yritin käsilaukku olkapäällä turvaportista sisään. Sitten mulla oli lähes täys vesipullo käsilaukussa. Ja portti huusi ja piipitti ihan punaisena. Päästivät onneksi tämänkin speden kumminkin läpi ja kohti kotia.

Lentokentällä shoppailin vielä vipat tuliaiset ja muuten vain kulutettin aikaa noitten höppänöitten Kirsin ja Merjan kanssa. Ei oo muuten koskaan vielä odottaminen ollut näin hauskaa ja sujunut niin kivuttomasti. Hyvässä seurassa kaikki sujuu kuin tanssi, näin se vaan on.

Kotimatkalento meni mulla nukkuessa univelkoja pois. Lentokenttähotellilla oltiin yöllä kahden jälkeen. Hotelli Pilotti oli ihan loistava valinta..hyvät petit, mainio aamupala. Rauhallista ja siistiä. Aamulla mentiin sitten jo klo 9 kuljetuksella lentokentän juna aseman kautta kohti Helsinkiä. Tämä matka oli saapunut päähänsä. Ihana ja antoisa reissu niin monella eri tasolla. Väsynyt mutta onnellinen.

- Sartsa -

EDIT: Mä vähän korjailin päivämääriä oikeaksi kun olin vissiin sitte sen verran sekaisin alkuloman että yks päivä oli unohtunut kokonaan välistä...Osimoilleen nyt on vissiin niinku pitää...noh päivänmääristä niinkään väliä..tapahtumat on ja pysyy :)

1. Eikös teidän kotiinlähtöpäivä pitääsi olla täs torstai? :D T. Siskoo

2. Joo pitääs...pikkuusen päivät sekaasin tuan sairastelun takia..mä korjailen..

3. Hianoja kuvia oot napsinu ja mukava kertomus, sama kai se mitä ne päivämmäärät on ku kuvista välittyy se tärkein, aurinko, loma ja rentoutuminen. :D