perjantai 27. lokakuuta 2017

TALVI EI YLLÄTTÄNYT TÄTÄ AUTOILIJAA

Kyllä sitä ihmislapsi joutuu monenlaisiin tilanteisiin sen asian takia, ettei saa tehtyä niitä asioita mitkä olis ihan hyvä juuri sillä hetkellä tehdä. Sitä vaan lykkää ja lykkää ihan päivänselvää juttua, kunnes ollaan siinä pisteessä että siitä joutuu kärsiä. Onneksi yleensä sitä kärsii vaan ihan itte.

Tällä kertaa mä tarkoitan tietenkin talvirengasrumbaa. Sitä kyllä tiesi jo ainakin viikon ajan, että renkaiden vaihto on erittäin ajankohtainen juttu. Viimeistään siinä vaiheessa kun parin päivän ajan joka tuutista toitotettiin sitä, että lunta on tuossa ihan joka puolelle oikein kunnolla niin olis luullut laiskemman ja saamattomimmankin vaihtamaan ne renkaat alle. Mutta mun kohdalla ei kun ei. Nyt sitten kävi niin, että keskiviikkoiltana sitä lunta sitten alkoi sataa ihan niinkun oli luvattukin. Eilen aamulla oli erittäin mielenkiintoista lipsutella töihin kesärenkailla, jotka nekin on mulla ihan sileät. Siinä on nimittäin yksi asia jota en saanut vaan aikaiseksi tehdä, käydä hankkimassa uudet kesärenkaat ens vuotta varten valmiiksi. Ois varmaan saanut huomattavasti halvemmalla nyt kun sitten keväällä. Kärsitään tästäkin tyhmyydestä sitten raottamalla kukkaron nyörejä hiukan enemmän keväällä. Pyh ja pah!!

Eilen tosiaan sitten kun kunnialla pääsin työpaikan pihaan niin kuului Juken ratin takaa syvä huokaus. En onneksi siinä vaiheessa tiennyt vielä millainen keli oli kotiinpäin tullessa. Joka tapauksessa oli selvää, että renkaat vaihtuvat ensi tilassa, kun vielä yhtenä palana ollaan. Kotiin lähtiessä heti eka risteys tuotti sydämen tykytyksiä, sillä vaikka miten hiljaa lipuen menin eteenpäin niin alamäkeen ei auto vaan meinannut pysähtyä sitten millään. Hissunkissun sitten kuitenkin selviydyin kotimatkasta ja eikun häkkivarastosta hakemaan renkaita. AAArgh!! Mulla ei onneksi oo varastossa paljoa kamaa, mutta sekin vähä mikä on niin joko osui tai nojasi siihen rengaspinoon jotenka jouduin ensin tyhjäämään varaston muista tavaroista ennenkuin pääsin niiden hel**tin renkaiden kimppuun. Mun autos on tosi leveät ja jotenkin isot renkaat joten niitä kyllä sitten saikin ihan puntata kunnolla. Autoon ne onneksi mahtuivat ilman sen kummempia kommervenkkejä. Siitä sitten renkulat kyydissä rengasliikkeeseen toteamaan, että en ollut todellakaan ainut mattimyöhäinen tai viimetipanviivi. Mua ennen jonossa oli ainakin 20 autoa, vaikka siis jo ainakin pari päivää oli kuulemma parin tunnin jonoja ollut ko. liikkeessä. Mä sitten jätin auton sinne hyvään hoitoon ja oli puhe, että haen joko illalla vara avaimella sen pois tai sitten tänä aamuna klo 8.

Enhän mä nyt tietenkään illalla ankarista etsinnöistä huolimatta löytänyt sitä vara avainta joten päätin että reippaillaan sitten aamulla hakemaan auto. Tarkoitti puolen tunnin myöhästymistä töistä mutta nyt oli pakkojuttu. 4 kilsaa tuli aamulla lenkkiä aivan mahtavassa säässä ja oli muuten pikkusen mukavempi ajella liikkeestä pois kun mitä sinnepäin. Pitoa kummasti noissa nastarenkaissa enemmän kun sileissä kesäkumeissa. Mä muuten jätin myöskin mun kesärenkaat sinne rengashotelliin säilöön, sillä tuumin että niiden renkaiden punttaaminen loppuu justiinsa. Mä olin ihan likainenkin kun mä niitten kans painin. Liikkeeseen ajaessani huomasin että otsakin oli ihan mustana kun en käsiäkään saanut siinä vauhdissa putsattua missään.

Noh, nyt on sekin homma hoidettu. Ja ens kevättä varten renkaat siellä odottamassa.

Nyt saakin siirtyä vielä tässä vaiheessa ohjelmattoman viikonlopun viettoon.

rakkaudella,
Sartsa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti