maanantai 1. huhtikuuta 2019

NORMIMAANANTAIN LUKUJÄRJESTYS

Uus viikko polkaistu käyntiin. Mulla töiden näkökulmasta tämä maanantai on sellainen päivä, että se menee kun itsestään. Vois sanoa kyllä, että mieluisin päivä koko viikosta. Maanantaissa on sellainen fiilis, että kaikki on alussa. Kaikki on mahdollista ja mitä vaan voi työsaralla tapahtua. On vähän ehkä romantisoitukin ajatus, mutta niin se vaan on. No, katotaas millainen se mun maanantai sitten on.

8.00 - 9.30 erinäköisiä kansliahommia että saa viikon käyntiin. Tänään se piti sisällään laskujen asiatarkastamista (molempien koulujen), erinäisten asiakirjojen laatimista, tiedon välittämistä palkkoihin että opet ja sijaiset saa kaiken mitä palkkaan kuuluu. Kuljetuslistojen ajan tasalle laittamista, tilausten syöttämistä, sähköposteihin vastailua kuten myös wilma viesteihin. Sitä sun tätä. Aika meni aivan huomaamatta siihen, että kellot soi aamun avauksen merkiksi.

9.30 - 9.50 päivän/viikon avaus yhdessä koko koulun kanssa.

9.50 - 10.15 matikkaa kutosten kanssa. Pinta-alojen kertaamista, alekkain laskujen tekniikkaa ja kaikenlaista pientä.

10.15 - 11.00 mä pidän enkun tunnin meidän kutosluokan erikoisjoukoille. Tänään opeteltiin adjektiivien vertailumuotoja. Mä tykkään todella paljon tästä tunnista. Musta tuntuu, että pystyn todella olla avuksi ja hyödyksi.

11.00 - 11.30 ruokailua ja sen jälkeen 5 minuutin puhallus opehuoneessa.

11.30 - 12.00 meidän koululla on joukotauko mikä tarkoittaa joustavaa koulua mikä puolestaan tarkoittaa sitä, että meillä katkee koulupäivä puoleksi tunniksi. Sen puolen tunnin aikana oppilaat käyvät kerhoissa tai sitten viettävät tavallaan vapaa-aikaa. Voivat touhuta ulkona tai sitten sisällä palloiluhallissa/ip-tilassa. Me ohjaajat ollaan sitten valvomassa opettajien apuna niin, että ulkona on meistä 2 ja sisällä yksi. Tämä viikko on mulla ulkoviikko joka on enemmän kun mieluinen. Tänäänkin sai heittää aurinkolasit nenälle kun aurinko paistoi niin nätisti. Valvontaa siis tämä puoli tuntia, riitojen selvittelyä ja valtakunnansovittelijan toimenkuvaa. Takkien päällä pysymisen varmistusta. Kaikkea normikoulupäivän juttua.

12.00 - 13.00 Ensin mä tänään olin tuon vartin pidempään ulkona kauniin sään takia. Niitä työn positiivisia puolia. Eipä tuo varttikaan mitään lepoaikaa ollut, sillä oppilaat olivat toki iholla koko ajan. Sitten taas uppouduinkin kolmeksi vartiksi kansliahommiin. Tilauksia ja pientä inventaariota niihin liittyen. Pari pikkuruista selvitystyötä ja puhelu.

13.00 - 13.15 meillä on maanantaisin kokoontuminen opehuoneeseen. Ollaan sovittu näin siitä syystä, että oikeesti ehdittäis joskus näkemään toisiamme ja vaihtaa vaikka kuulumiset. Muuten voi käydä niin, ettei kaikkia työkavereita näe muuta kun ruokalassa. Tänään mä ehdin vasta 5 yli paikalle ja siinä sitten oli aika taas hengähtää sen päivän toisen 5 minuuttia. Sitten pitikin jo valmistautua liikkatunnille, johon diabeetikkoa varten on varattava hypoevästä joukkoon.

13.15 - 14.45 liikuntaa. Lentopallon tekniikkaa 3-4 luokkalaisille. Pallojen täyttämistä open avuksi ja yleisesti perään kattomista että hommat sujuu. Tänään ne sujuikin hienosti. Kaikki olivat oikein kivasti mukana eikä sokeritkaan tänään romahtaneet. Lopputunnista hain pillimehun kyseiselle diabeetikolle kun sen verran oli tunnilla touhuttu että sokerit laski. Samalla hain laastarin yhdelle oppilaalle jolla pallo tuli sormille niin, että kynsi lohkesi ihan syvältä ja tuli pikkasen verta. Normisettiä. Kylmäpussia ei poikkeuksellisesti tällä tunnilla tarvittu.

14.45 - 15.30 tähän aikaan sisältyy vähän monenlaista sillä periaatteessa mä olen kuljetusvalvojana tässä kohtaa. Liikuntatunnilta siis kiirehdin laittamaan muutaman taksilaisen taksiin. Linja-autolla menevät jäävät vielä odottelemaan, yleensä tekevät läksyjä luokassa ja mä saatan vielä tehdä samalla vähän jotain kesken jääneitä kansliahommia. Tänään ei ketään jäänytkään odottamaan linja-autoa vaan sattumalta porukka oli joko sairaana tai joku tuli hakemaan koulusta. Minä siis vietin sen viimeisen puoli tuntia vielä kanslian puolella. Sieltä ei hommat kerta kaikkiaan lopu. Vähintään voi aina valmistella jotain tulevaa juttua.

15.30 koneet kiinni, valot sammuksiin ja kanslian ovi lukkoon. Aika lähteä kotiin.

Tässä on periaatteessa mun perustyöpäivä eli osittain ohjaajan hommia ja osittain kansliahommaa. Päivistä riippuen se suhde vaan vaihtelee. Maanantaisin mulla on varmaan eniten noita kansliahommia. Sitten on toki vielä keskiviikko ja torstai aamut jolloin menen tuonne yläkoululle ja ajan sieltä sitten tuhatta ja sataa ( ei, kun rajoitusten mukaan tietenkin) ohjaajan hommiin. Perjantaina sitten teen toisinpäin eli aamusta meen tuonne ohjaajan töihin ja sitten puolilta päivin vaihdan yläkoululle. Päivät ja viikot on aika hektisiä ja sanotaanko että muuttuvat tilanteet on ihan arkipäivää. Mulla ei oikeastaan oo sellaista normityöpäivää ollenkaan. Toisaalta se on tosi kiva, mutta kyllä sitä joskus kaipais sitä että ehtis paremmin keskittyä kuhunkin hommaan. Etenkin nuo ohjaajan hommat mua välillä vaivaa todella paljon, etten pysty olla niin paljon apuna tunnilla kun mitä tahtoisin. Mä tahtoisin olla asioitten tasalla eli etukäteen tietää mistä tunnilla puhutaan tai mitä on tarkoitus tehdä. Ei mulla kuitenkaan sellaiseen oo kerta kaikkiaan aikaa. Näillä mennään.

Nyt pitäis alkaa ihan tosissaan miettimään mitä sitä tulevaisuudessa haluais tehdä. Kumpaan suuntaan sitä menis jos sais ite päättää. Siis enemmän tonne toimistohommien suuntaan vai koulunkäynnin ohjaajan. Tai sitten toisaalta kun se varhaiskasvatuspuolikin niin kovasti houkuttais. Mä oon luottavainen siihen, että kaikkeen löytyy kyllä taas vastaus ajallaan.

Nyt meillä tuoksuu hyvin paistetut pihvit joten ei muuta kun syömääääääään. Kivaa viikkoa sulle!

rakkaudella,
Sartsa

ice ice baby...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti