tiistai 18. heinäkuuta 2017

SEIKKAILU POHJOISESSA PÄIVÄ 3 (KIUTAKÖNGÄS,SUURPETOKESKUS,RIISITUNTURI)

Erittäin hyvin nukutun yön jälkeen herättiin vasta 10.30 joten tuli jopa hiukan kiire saada kamat kasaan ja mökkiavain luovutettua ennen 12. Onnistuttiin kuitenkin ja aloitettiin kolmas päivä oheisesta paikasta eli Oulangan luontokeskuksesta ja suunnattiin kohti Kiutaköngästä.

Kiutakönkään koskelle oli vaan 1.2 kilsan kävely helppokulkuista reittiä pitkin.

Maisemat oli kyllä koko reitin varrella sellaset jotka mua puhutteli. Kattokaa vaikka.. Tämmönen on kiutaköngäs

Vesi on ehdottomasti tulen ohella mun elementtini. Mä rakastan kattoa pauhaavaa vettä sillä siinä jotenkin huomaa sen luonnon voiman kaikista voimakkaimmin. Mulle tämmösen virtaavan veden äärellä tulee rauhallinen ja hyvä olo.

Kiutakönkäältä me lähdettiin sitten suuntaamaan kohti Kuusamon suurpetokeskusta. Täällä on luonnosta pelastettuja petoja, jotka on eläneet elämänsä tarhaolosuhteissa eivätkä ole enää soveltuneet luontoon. Katoppa kuvia ja videoitakin täältä

Tässä muutama asukeista:

Mikko kettu oli vähän pelokas meitä kohtaan

Lauman alfanaaras Pirre ja jälkeläiset

Niisku tervehti meitä iloisesti

Suurpetokeskuksen kierros kesti noin puoli tuntia. Siellä liikutaan ainoastaan oppaan johdolla,

Kierroksen jälkeen lähdimme sitten jälleen shoppailemaan. Kävin ohimennen ostamassa itselleni rippijuhlavaatetuksen, näin saimme hiukan enemmän reissuaikaa kun ei tarvinnut tulomatkalla kiertää kotoa hakemassa vaatteita. Lisäksi piipahdimme Kuusamon uistimen tehtaanmyymälässä missä poika sai kyllä hyvän infopaketin uistimen valinnasta ja kalan käyttäytymisestä. Käväisinpä vielä Riipisen riistaherkkujakin hakemassa.

Sitten kirjoitimmekin google mapsiin määränpääksi Riisitunturin. Halusimme kiivetä hiukan korkeammalle ja tästä paikasta olimme kuulleet pelkkää hyvää. Ja koska se kuitenkin oli kohtuu lähellä niin paikan valinta oli selvä. Ja voi sanoa jälleen, että kyllä todellakin kannatti. Maisemia ois voinut jäädä ihailemaan vaikka päiväksi.

Pillimehutankkaus ennen reitille lähtöä

Maisemia näkyy

Käppyrämänty

Reitin varrelta

Huipulla häikäisee

Semmosta reittiä huipulta alas

Tämä on mun mielestä ihan mykistävä kuva

Riisitunturilta kun lähdettiin niin kello olikin jo aika paljon mutta se ei haitannut sillä olimme valinneet seuraavan yön yöpaikaksi Ranuan eläinpuiston leirintäalueen ja että mentäis telttamajoitukseen taas vaihteeksi, sillä säätiedotus ei luvannut pisaraakaan vettä koko yöksi. Alueelle sai lisäksi mennä mihin vuorokauden aikaan tahansa ja niin mekin oltiin perillä vasta puoli 11 aikaan ja laitettiin pikapikaa teltta pystyyn. Ja kun mä sen jälkeen kävin vessassa niin arvaahan sen, että teltta oli ihan märkä. Siinä vaiheessa jo oli eka kerran satanut. Joka kerta siis kun mä oon teltan pystyttäny niin vettä on myös tullut. Yöllä sitten satoi vielä jonkin verran mutta eihän se tahtia haitannut muuten kuin että taas oli teltan ulkokangas märkä aamulla.

Aamulla olimmekin jo aika aikaisin aamupalalla ja saaneet kamat kasaan johtuen rauhattomasta yöstä leirintäalueella. Valmiina uuteen päivään josta sitten ensi postauksessa.