maanantai 28. maaliskuuta 2016

PÄÄSIÄINEN BY SARTSA

No huhhuh. On tullut näköjään vähän taukoa päivittelyssä, en oikein tiedä miksi. Kait on ollut sitten jonkunlaista matalalentoa tässä viime aikoina. Viikko on mennyt kun siivillä ja mä nyt ajattelin että jos vähän oikein muistelis mitä sitä on tullut tehtyä.

Töissä viikko meni ainakin todella nopeaa. Pääsiäistä kovasti touhuttiin ja kun työpäiviäkin oli vaan 4 niin ei kyllä ahdistanut pätkän vertaa. Nyt tuntuu muutenkin työrintamalla kevyemmältä verrattuna parin viikon takaiseen fiilikseen. Hyvä näin, en valita. Treenattua tuli viikolla ihan mukavasti. Kävin maanantaina ja keskiviikkona salilla ja muuten laitoin tossua toisen eteen tuola tien päällä. Nyt on jotenkin hyvä flow päällä vähän kaiken suhteen, on paljon kevyempää, helpompaa, iloisempaa.

Torstaina mä tein hommia että sain tämän huushollini taas siihen kuntoon että perjantaina saattoi ottaa synttärivieraita vastaan. Ville vauvelini nimittäin täytti eilen 12 vuotta ja koska en ollut itte viikonloppuna kotosalla niin juhlittiin jo perjantaina. Kyllä mulla taas oli tekemistäkin, raivaamista lähinnä. Se on kun on kohtuu pienet tilat tuvassa niin vieraiden alta pitää saada tavaraa piiloon. Sauna on siihen oiva paikka :D Sinne vaan romut joille ei muualta löydy paikkaa. Leipomuksia en tälläkään kertaa alkanu itte tekemään. Jenni tarjoutui tekemään juustokakun ja porkkanaleivoksia. Muuten sitten mentiin kaupan tarjoamilla herkuilla.

Harmi etten taas ollut ajan hermolla ja kuvannut juurikaan mitään tarjonnasta mutta tässä nyt jotain:

Porkkanaleivosta Nam

Normipullaa kahdella tavalla paistettuna :D

Valkosuklaajuustokakku hävisi vieraitten suihin alta aikayksikön ..

Mitenkäs munavoi??

No kuulkaas oli meillä tarjolla sen seittemän sorttia. Edellisten lisäksi pikku cocktail piirakoita, pikkupitsoja alá Lidl, suokakeksejä ja tuorejuustoa.

Oikeen kahvikupit pöytään juhlan kunniaksi...

Kaikista pienin vieras <3

Oli kyllä taas niin ihana päivä kun rakkaat ihmiset tuli ja oli. Mä päivitinkin facebookiin sen mitä ajattelin eli että vaikka elämässä miten myllertää ympärillä niin on ihana että tärkeät ja rakkaat ihmiset on ja pysyy. Kaiken ei tarvitse eikä saakkaan muuttua jos multa kysytään. Mä myöskin oon sanonut että onneksi osaan arvostaa hyviä välejä mun ja ex miehen välillä. Nytkin hän tarjoutui ilman muuta hommaamaan jotain tarjottavia Villen synttäreille vaikka ei olis tarvinnut. Ja tiedän erittäin hyvin että monet ei olis tarjoutunutkaan. Arvostan!! Vaikka ollaan erottu niin ei sen tartte tarkoittaa sitä, ettei voida olla enää tekemisissä... etenkin kun on kyse lapsista.

Perjantai siis meni synttärihulinassa ja vasta kun vieraat oli lähteneet ja kaikki siivottu pois niin pystyi kääntää katsetta seuraavaan kalenterissa olevaan merkintään. Mutta ensin tässä vaiheessa mun on ihan pakko kehua ittiäni hyväksi ja reippaaksi tytöksi, sillä mä oikeesti tiskasin heti kaikki astiat kun vieraat lähti, laitoin loput tarjottavat astioihin ja siivosin muutenkin juhlat pois heti. MINÄ, jolla yleensä on enemmänkin tapana vaan heittää jalat pöydälle ja ruveta rääpiäisiin juhlien jälkeen. Siivotaan sitten joskus jos jaksetaan menttaliteetillä. Hyvä mä!!

Niin siis mitä sielä kalenteris oli lauantaille.. No A- luokan reissu risteilylle Turusta Tukholmaan. Jee!! Tuli kyllä hyvään saumaan sillä pääsiäinen yksinään kotona ei olis kyllä houkutellut yhtään. Kaverilla oli silja club pisteitä sen verran että saatiin reissu 12 eurolla!! Siis 3euroa per likka. Huh!! Sitten kun vielä saatiin bussikyyditys matka vekan kautta 23eur per nuppi niin voidaan jo puhua budjettimatkustamisesta. 26 rahaa että pääsi Sjoelta Turkuun ja A luokan hyttiin laivalle nimeltä Baltic Princess. Se olikin sitte retkien retki..

Aamulla mä tein ekku lenkin (5 kilsaa) ja pienen punttitreenin. Päälle vielä saunoinkin. Iltapäivällä lähti kyyti Sjoen matkakeskukselta. Ei taidettu olla kylän rajojen ulkopuolella kun kuului eka kertaa tshh... Niin ja taispa kuulua pokskin ;) Kilisteltiin hyvälle reissulle ja parhaalle porukalle. Matka meni miten meni, Rattoisasti kun oli kivaa. Meidän matkanjohtaja kävi välillä laulamassa meille virsiä, tuskailtiin kun ei auton vessa toiminut ollenkaan, kuljettaja ei oikein ollu ajan tasalla sillä ei kuuluttanut em . asiasta saati juuri mistään muustakaan, pysähdykset oli ihan mutu tuntumalla että kauanko ollaan jne. jne. Mutta ei se mitään perille päästiin.

Laiva oli kohtuu täynnä joten terminaalissakin oli melkoinen kuhina. Kaima kävi hakemassa meidän liput samantien ja me suunnattiinkin siskon kans heti yläkertaan kun nämä kaksi matkakumppania kävivät vielä vetämässä raitista ilmaa filtterin läpi pihalla. Sitten olikin jo eräskin hyttiavainkortti kateissa mutta siitäkin selvittiin....uusi saatiin ja yhden näkäräisen jälkeen olikin aika stig om bord.

Kuvia mä en koko reissulla ottanut oikeestaan ollenkaan. Osasyy siihen se, ettei laivalla ollu kenttää joten puhelin ei toiminut niin en sitten kantanut sitä mukananikaan. Ostosten jälkeen vaihdettiin vaatteet, kostutettiin äänihuulet ja lähdettiin kohti karaoken ihmemaata. Piiiitkät laulujonot, yks seurueesta kärsi pääkivusta ja joutui lähteä nukkumaan vähä liian aikaisin joten mä sitten tuurasin karaokessa. Sitten äkkiä laittamaan jalalla koreasti Starlight Palaceen bilebändin tahdein. Hyvä tovi tanssahtelua ja sitten olikin hyvä aika mennä tutimaan. Pää pielukselle. Ilta ei ollut ihan niin vauhdikas mitä mä etukäteen ajattelin, ja olinkin ittestäni vähän ihmeissäni. No mutta ehkä ihan hyvä näin kumminkin. Tuli pestyä meikitkin oikein naamasta pois ja riisuttua tällä kertaa ennen nukkumaan menoa.

Seuraava päivä olikin sitten aika kärvistelyä. Ei niinkään dagen eftereissä mutta pääkivun kanssa. Mulla ei koskaan tuu pää kipeäksi vaikka joisin mitä ja kuinka paljon joten siksi tiesin kyseessä olevan jotain ihan muuta. Valitettavasti silloin myöskin pääkivun pois saaminen on työn ja tuskan takana, niinkun nytkin. Mä kärsin ihan koko päivän migreeni tyyppisestä kivusta joka selvästi johtui silmistä nyt. Miksei mun tuu mentyä silmälääkäriin, en tajua. Tuntui, että aina kun laittoi silmiä kiinni ja vielä niin että sai olla ihan pimeässä niin helpotti. Kuitenkaan nukkuakkaan ei pystynyt. No käytiin aamulla aamupalalla ja nauttimassa aivan ihanasta auringosta kannella. Tukholman saaristoa ihailtiin siinä samaan hengen vetoon. Sitten mä jouduin mennä makoilemaan mutta en saanut unta sillä meteli ympärillä oli melkoinen. Kun nyt kuitenkin lepuutin silmiäni. Tulomatka tuntui tosi pitkältä. Välillä tuijottelua merelle, vähän shoppailua, jutustelua ja vaan oleilua. Kaiman kans käytiin seisovassa pöydässä ruokailemassakin ja voi vitsit oli taas hyvää. Olin vaan itteeni vähän pettynyt tässäkin asiassa kun en jaksanut ollenkaan entiseen malliin syödä. Jäi santsaamiset kokonaan. Kertaalleen nyt kumminkin joka pöydästä jotain...Tsekatkaa nyt mitä namia:

Kylmiä alkupaloja
 Mä tykkään näistä kalajutuista. Siinä on salaateilla höystettynä erilaisia kaloja, katkarapuja, simpukoita. On siinä lihaakin yks viipale. Nam nam!!

Lämpimiä with asian twist
 Lämpimien ruokien puolelta en löytänyt sellaisia makuelämyksiä kun tuosta kylmätiskistä. Täs on kumminkin valkosipuliperunaa, paistinperunaa, lihapullia, possunleikettä, kananrintaa, kanapaellaa, paistettuja nuudeleita ja sushia.

Jälkkäriä
 Jälkkäriksi mä tällä kertaa otin vaan jäätelöä. Mun pääkipu alkoi tässä vaiheessa olemaan jo sellaista mikä aiheutti vähän ongelmia syömisen suhteen. Eipä silti, jäätelö on aina mun valinta jälkkäriksi ja hyvää oli. Suklaa-mansikka-vaniljapallot karamellikastikkeen kera.

Ruokailun jälkeen mua alkoi tehdä pahoin aika tavalla ja piti mennä nukkumaan hyttiin hetkeksi. Otin päivän toisen särkylääkkeen ja toivoin että tällä kertaa auttais. Tunnin nokkaunet ja sitten olikin enää tunti reissua jäljellä joten tuliaiset piti käydä pika pikaa ostamassa. Karkkia karkkia tietenkin. Ja päätin pysyä tiukasti päätöksessäni että ittelle en kotia osta mitään karkkia. Näin tein!!

Tulomatka sitten.... mitäs mä siitä voisin sanoa!! Oli kyllä melkoista extremeä ja varmaan oli eka kerta kun mä oon linja-auton kyydissä pelännyt noin paljon. Vauhtia oli melkoisesti pikkuruisilla pimeillä teillä, lämmityslaite ei toiminut alkumatkasta ollenkaan (siis ekaan pariin tuntiin) ja kuski oli kyllä muutenkin kieltämättä vähän ulkona. Missään vaiheessa kun pysähdyttiin niin ei kerrottu miten pitkä pysähdys on. Toisaalta kun jonkun piti päästä pissalle niin pysähdyttiin tien poskeen että väki sai käydä asioilla ja tämä venyttikin kotimatkan pituutta aika lailla.

Onneksi sain unen päästä kiinni sen jälkeen kun oli Porissa pydähdytty syömään. Hesen juustoateria ja kaakaokupponen vatsassa oli hyvä ettiä nukkumapositio. Autokin oli tällä välin jo lämmennyt. Seinäjoella oltiin vasta aamun pikkutunneilla ja kotona taisin olla kahden aikaan. Uni maistui kyllä makoisalta ja onneksi tänään on vielä vapaapäivä. Tällä reissulla rähjääntyi jostain syystä paljon enemmän kun viikon marmariksen pyrähdykses.

Tulomatkalla uni tuli
Kattokaa vaikka... Voi sitä raukkaa ku naamakin on valahtanu taas palan matkaa maata kohti.

Mutta siis sellainen pääsiäinen meitsillä. Tuntuu kun olis ollu lomalla kauankin. Ja taas on edessä vajaa työviikko. Kevät menee kyllä hirveellä vauhdilla...ai niin oiskohan tänään päiviä jäljellä 45 ;)

Täältä tähän - Sartsa -

Ps) Olipa taas sekava ja monihyväinen sepustus parista päivästä elämässä mutta tätä tää on :D