tiistai 2. tammikuuta 2018

TÄYTETYT PATONGIT

Joskus tilanne vaatii pikaruokaa. Aina ei jaksa tai ei vaan huvita lähteä hakemaan sitä grilliltä tai pizzeriasta vaan on kiva keksiä jotain itte tehtyä. Nämä täytetyt patongit mä keksin kerran vähän olosuhteiden pakosta kun päätin käydä ruokaostoksilla tuossa vieressä olevassa pikkumarketissa. Valikoima ei siellä päätä huimaa ja tovin siinä eineshyllyllä roikuttuani mun silmiin osui tuoreleivonnaisten hyllystä pikkupatongit ja samalla mä jo näin sieluni silmin jotain subway tyyppistä muonaa lautasellani. Otin patongit ja väliin laitoin muistaakseni vähän sitä sun tätä mitä kaapista löytyi. Lopputulema oli todella namia joten sen jälkeen oon tehnyt näitä pari kertaa ruuaksi. Täytteistä riippuu kovinkin paljon onko kyseessä tuhti kaloripommi vai kevyempi versio. Noin vuoden vipan päivän kunniaksi mä tein hiukka tuhdimmat pötkylät. Toisen sisuksiin laitoin valkosipulicheddaria, kebablihaa, salamia, paprikaa ja paljon juustoa. Toiseen valkosipulicheddaria, kinkkua, majoneesia, paprikaa ja mitä lie. Näistä kaunokaisista mulla ei ole näyttää edes kuvaa sillä niin nopeasti ne menivät parempiin suihin. Minä vieläpä nälkäisenä ja vähän kiukkuisenakin ne kokkasin.

Eilen sitten patonkeja oli jäänyt vielä yksi joten täytinpä senkin osaksi eilistä ateriaa. Tällä kertaa kyseessä on juustopatonki eli ihan normikokoinen yksilö. Halkaisen sen päältä pitkittäin kahtia niin että se pysyy kasassa mutta on helppo ns. avata. Pohjalle tomaattipyreetä ja ketsuppia sekä tässä tapauksessa vähän mustapippurisinappia. Kebab lihaa oli jäänyt vähän joten sen laitoin ensin, päälle muutama salamisiivu ja paprikaa. Koko komeuden päälle mä tein kinkun rippeistä ja majoneesista sekä bbq kastikkeesta ikäänkun tahnan. Sitten vielä runsaasti juustoraastetta päälle, pikku pyöräytykset chili&pippuri myllystä ja uuniin. Kyllä muuten oli hyvää. Patongista tulee sopivan rapsakka, eikä tämän tosiaankaan tarvi kovin kauaa uunissa olla. Oikeestaan sen verran että kaikki ainekset ehtii lämmetä.


Ennen uuniin menoa näyttää tältä...


Ja tältä näyttää halkaistuna... nam!!

Nyt tarviikin sitten jatkaa taas tänään hiukan keveämmillä eväillä. Lähden tästä kohtapuoliin kattomaan osaisko sitä kuntosalilla tehdä enää yhtään mitään. Ruuaksi odottaa kanat ja kasvikset tekijäänsä.

rakkaudella,
Sartsa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti