torstai 28. tammikuuta 2016

MARMARIS

Ikävän, ihan tolkuttoman sellaisen laimentamiseksi nyt taitaa olla aika lähteä käymään mun sydämeni kotipaikassa... joka on tietenkin Turkin Marmaris <3

Ensin vähän taustaa tähän reissuun. Mä olin aiemmin tottunut omatoimimatkailuun ja suuriin kaupunkeihin, voisin sanoa jopa metropoleihin mikä on sinänsä jännä että sellaiseen päädyin nytkin. Hiukan eri merkityksessä vaan :)

Olin siis aina vannonut etten koskaan lähde millekään rantalomalle. Mitä ihmiset tekee viikon sellaisessa paikassa jossa ei ole nähtävyyksiä, kulttuuria ja suurkaupungin sykettä?? En ainakaan lähde koskaan valmismatkalle istumaan jonkun tietyn porukan kanssa linja-autoon. Kuka nyt jaksaa odotella kun joku linja-auto lastillinen porukkaa on purkautunut ulos lentokentältä ja päässyt raahautumaan autoon asti. Ei mä haluan mennä omia polkujani. Kolmantena mä en ainakaan ikinä missään olosuhteissa lähde Turkkiin. Ei jaksa sitä tuputtamista ja jotain rukouskutsuja ja itämaisia kotkotuksia. Ihmisetkin tulee sielä ihan iholle asti, no never!!

No sitten kävi niin että siskon tytön rippireissu suuntautui kun suuntautuikin juuri rantalomalle ja vieläpä Turkkiin. Muistan ikuisesti sen tunteen kun sisko soitti että no niin määränpää olis tämä ja nyt tehdään varauksia. Olin ihan että apua voisko rahat enää turhempaan mennä. Vaikka halpa viikko olikin.

Noh... huhtikuun loppupuolella kumminkin oli aika pakata matkalaukku ja suunnata reissuun. Suomen puolella ei eroa entisiin reissuihin juurikaan huomannut muuta kun jonkinlaisen oudon tunteen kun käsilaukussa ei ollutkaan mukana matkaoppaita eikä entuudestaan ollut tullut vietettyä aikaa koneen äärellä matkakohteeseen tutustuen ja reissu suunnitelmaa tehden. Ei, nyt vain pakattiin laukku ja lähdettiin. Dalamanin lentokentällä sitten oli tietenkin Aurinkomatkojen bussi odottamassa mikä oli ensimmäinen ero aikaisempiin reissuihin. Aina siihen asti olimme itse miettineet millä mennä kentältä hotellille. Nyt istuimme vain auton kyytiin jossa vielä suomen kieltä puhuva opas antoi monenlaista infoa matkan aikana kohteesta. Lämmin tuulahdus oli vastassa meitä heti kun ovesta ulos pääsimme ja tuoksui erilaiselta. Oli ihan hyvä fiilis, jotenkin odottava.

Automatka hotellille kesti parisen tuntia ja perillä olimme vasta aamuyönä lennon viivästymisen takia. Hotellin pojat olivat meitä autolla vastassa ja auttoivat laukkujen kanssa kantaen ne jopa huoneeseen asti. Ohhoh!! Moista en ollut ennen kokenut. Huoneisto oli ihan siisti, pahempia on nähty :)

Makuuhuone

Keittiö ja olohuone jossa tytöt nukkui vuodesohvilla

Kylpyhuone ja vessa

Seuraavana aamuna lähdimme heti ensi töiksi etsimään ruokakauppaa että saisimme huoneeseen aamupalavärkit ja muuta tarpeellista. Pikku kauppa, josta oli tuleva meidän kantakauppa, löytyikin ihan pienen matkan päästä. Kävimme syömässä aamupalan hotellilla ja sitten päätimme lähteä kohti rantaa ja tutkailemaan paikkaa muutenkin.

Rantaan vievä katu
Tuon edellä olevan kuvan kohdalla mä koin sen jonkun ihmeellisen fiiliksen jostain tuttuudesta ja siitä että mä olen ollut täällä ennenkin. Mut valtasi joku ihan selittämätön onnen tunne enkä mä voinu kun hymyillä vaan. En oo koskaan kokenu moista ennemmin. Tuntui vaan hyvältä. Jotenkin että mä kuulun tänne.

Voi miten ihanaa oli se lämpö ja kun päästiin sen sinisenä kimmeltävän meren äärelle. Ranta itsessään ei ole mitenkään erityisen hyvä, vähän likainen ja isoja kiviä täynnä mutta ei me nyt oltu aurinkoa menossa ottamaankaan niin ei haitannut. Tämä varpaiden uittaminen on aina yhtä ihanaa:

ja tehdä se vieläpä tälläisissä maisemissa. Maisemat oli kyllä ihan huikeat, ihan kun mun unista.

Mun merimaisemaan kuuluu taustalla kohoavat vuoret

Rannasta me lähdettiin kohti satamaa mikä kyllä Marmariksessa on aika ihana. Mahtavia luksusjahteja ja hulppeita putiikkejakin. Tunnelmallisia ravintoloita vieri vieressä joskin hintataso on hiukan korkea näissä ruokapaikoissa meikäläisen budjetille. Me käytiin opastetulla kaupunkikierroksella yhtenä päivänä ja siinä samalla tutustuttiin tuohon satama alueeseenkin.

Erään toisen päivän ohjelmana lähdettiin käymään Marmariksen linnoituksella mistä olikin upeat maisemat vähän joka puolelle. Siinä yhteydessä oli myöskin museo. Tässä sen reissun saldoa:

Matkalla linnoitukselle vanhoja katuja pitkin

Kaide taidetta

Stairway to heaven

Satamaa linnoitukselta käsin

Kurkista pois

Ei lisättävää

Linnoituksen muurit ja maan lippu hiukan tuulen vuoksi nurinpäin :)

Random street art

Ruoka oli kyllä todella hyvää  etenkin tuola meidän hotellissa eli Metropolissa mutta myös muuallakin. Käytiin tuossa rantaan vievän kadun varrella syömässä yhtenä päivänä kun niin kovasti houkuteltiin ja mä söin tälläistä pataa joka oli kyllä aivan taivaallisen hyvää.. ja edullista!!

Kanapata

Ja lisukkeet..

Sitten me hoksattiin tällänen vohvelipaikka.. OMG ei varmaan tartte sanoa mitään, kuva puhukoon puolestaan....... sait siis itse valita mitä vohvelin kans halusit ja mun oma oli tälläänen:

Nutellaa, pähkinää, mansikkaa, banaania

Hotellilla oli pikkuinen uima allas jota kuitenkaan ei tullut testattua sillä vesi oli aikamoisen kylmää vielä tuohon aikaan eli huhti-toukokuun vaihteessa mutta aurinkotuolia kulutettiin kyllä joka päivä. Oli ihana vaan istua kaikes rauhas ilman kiirettä mihinkään nauttien auringon lämmöstä ja lukien kirjaa. Hotellin eteisessä oli Aurinkomatkojen lomakirjasto joten luettavaa löytyi joka makuun varmasti.

Arska <3

Keskiviikkona oli grillibileet. Mahtavaa ruokaa niin paljon kun jaksoi syödä ja hyvää ohjelmaa illan täydeltä. Oli kyllä mukava ilta ja onneksi tuli mentyä kun ensin vähän meinattiin että mennäänkö.

Grillibileiden eväät

Viikko kului tietenkin todella nopeasti. Hotellin muista vieraista tuli tuttuja ja henkilökuntaankin tuli tutustuttua koska kaikki oli niin ihania, avoimia ja symppiksiä. Ihan niinkun ihmiset tuola yleisestikin. Toinen ihana asia mihin huomio kiininttyi oli joku sellainen rentous joka ihmisissä oli, suomalainen ryppyotsaisuus ja jäykkyys oli kaukana. Koko viikko oli niin rentoa olemista että sanotaanko näin että tuon reissun jälkeen mä ymmärrän oikein hyvin mitä ihmiset tekee ja mitä ne hakee aurinkolomalta. Ymmärsin jopa niin hyvin että tuon reissun jälkeen mä tein niitä viime vuoden puolella samaan paikkaan vielä kaksi lisää. Toinen elokuussa ja sitten vielä lokakuussa. Ja uusia on tulossa. Ihmisiä on jo ikävä, oon saanut paljon uusia ihania tuttavuuksia ja jopa sydänystäviäkin.

Hotellimme symppis henkilökunta <3

Tämä iltana näihin kuviin ja tunnelmiin toukokuuta kovasti niiiin kovasti odottaen....

- Sartsa -

1. äiti hei, sellanen vinkki et jos haluut laittaa noita kuvia isommaks, niin klikkaa siitä kuvan päältä hiiren oikeeta painiketta, niin siihen pitäis tulla sellanen pikkunen valikko mistä saat valita kuvan koon! :--)